Dumáljunk a fotókról

Az Indafotó oldal fotósaink élménybeszámolóit, történeteit, ötleteit, sztorikat leíró Blogja.

Friss topikok

  • PINGU: @dino*: Kristálytisztán értettem minden szavadat. Világos volt mint egy álom. :) (2011.01.05. 18:10) Habkönnyű rémálom Pingutól
  • dino*: @Agneta: Örülök, hogy tetszett, örülök, hogy megoszthattam... és még jobban örülök, ha továbbítás... (2010.12.28. 01:30) Karácsonyi mesekönyv
  • Evaneni: Kedves Dino, Orulok, hogy minden jol vegzodott, es megkonnyebbulten dolhetsz hatra kedvenc foteled... (2010.12.22. 21:32) Fotózni nem mindig veszélytelen
  • Agneta: Te jó ég :)Nincs más szó rád, mint a polihisztor :D Az egy dolog hogy a képeid fantasztikusak. Na ... (2010.12.10. 21:48) Böbetke a vásári forgatagban
  • xlator: @WadWanda:De, most már működik, és ez a lényeg! (2010.12.01. 04:57) Be vagyunk havazva

Linkblog

Szentendre

Az én világom

Nincs megjeleníthető elem

Xlator blogja

Nincs megjeleníthető elem

Fotózni nem mindig veszélytelen

2010.12.17. 18:31 dino*

Fotózni nem mindig veszélytelen

Még valamikor, december elején, az első havazások idején történt amit
megosztok Veletek. A dolog aktuális, a helyszín Bécs, Ausztria.
Kissé fáradtan, a munkából hazafelé tartva megálltam a céges autómmal
egy park közelében. A hó csendesen szállingózott egész nap, gondoltam
meglepem magam egy fényképezőgépes frissítő sétával. A parkban
már szépen sorakoztak a behavazott fenyők, hósapkás bokrok, fehérlő
padok. Hogy gyerekek is rohangáltak a közelemben azt onnan tudtam,
hogy pár hógolyó is elsüvített a fülem és a kamerám mellett –, de
szerencsére nem volt csúcsformában a célzó berendezésük.
Pár perc elteltével hozzám lépett két amazon természetű anyuka, és
minden udvariaskodást nélkülözve nekem szegezték a kérdést:
- milyen alapon fényképezem a gyerekeket ???
Mindenkinek lehet rossz napja – gondoltam -, udvariatlanra udvariasan
válaszoltam. Közöltem amatőrfotós vagyok, és nem gyerekeket
fényképezek, lehet kezdeni megnyugodni…
Nem lehettem rájuk nagy hatással, mert egyikük telefont vett elő és
felhívott valakit. Na jó, akkor eddig tartott a frissítő séta, amúgy is utálom
a konfliktusokat…, elpakoltam a gépet és távoztam az autóval.
Már el is felejtettem az egészet, mikor a napokban, a munkahelyemen
telefonon keresett a rendőrség... A rendszámom alapján érdeklődtek,
hogy ki vagyok, mit kerestem ott, és mit fotóztam. A cégnél nem volt
nagy élmény a rendőrségi népszerűségem, bár mindenki tudja, hogy
ősidők óta fotózok – ez mégis magánügy.
Telefonon nem tudtam teljesen tisztázni magam, a nyomozó
személyesen is találkozni akar velem…
…és jelenleg itt a történet vége, jövő héten légyott a rendőrségen…

Én meg elgondolkoztam…
Miközben élvezem és díjazom is Bécs kimagasló közbiztonságát, és
tátott szájjal szemlélem egy ártatlan fotózás ürügyén ezt a hihetetlenül
alapos vizsgálatot… óhatatlanul felmerül bennem az 1 eurós kérdés…,
ez véletlenül már nem a ló túlsó oldala ?
Egy bejelentés alapján én lennék a pedofil perverz? Nagy lódenkabátban
fél kézzel magamat simogatva fotózgatok amíg jólesik… avagy a
médiafertőzött, mérges arcú osztrák anyukák is szimplán buták,
és az elburjánzott fantáziájuk intenzíven megtámadta a józan
ítélőképességüket?

Azután tovább gondolkoztam…
Miért van betáplálva az emberek többségébe, hogy egy objektív láttán te
valamilyen rosszra készülsz ellenük? Miért tekintenek úgy rád, mintha
csőre töltött fegyvert fognál rájuk? Talán az elme önvédelme, mert
igazából ők a sunyi emberek, és reakciójuk a fényképezőgépre zsigeri
alapon működik?

Egyáltalán!
Közterületen... mit fotózhatsz, kit fotózhatsz? Feltöltheted az internetre?
Fényképezhetsz rendőrt…, vagy csak rendőrautót?
Villamost igen, és villamosvezetőt nem? És a lesi fotósok…, a nudista
szabadstrandon szabad-e?
Ömlenek a kérdések…,

…ami eligazít, azt hiszem az egészséges jogérzék és helyzetértékelés,
nem utolsó sorban a tapintat.., persze leginkább akkor, ha ez kölcsönös.
A tág határok miatt nehéz a jogi szabályozás, azt sem tudom van-e. A
fénykép leggyakrabban személyiségi jogokat sérthet. Mindig ügyeltem,
hogy ne lépjek más magánszférájába..., ha mégis, engedélyt kértem.
Egy távoli utcaképen szereplő személyek megörökítése biztosan nem
jogsértő, de valakinek az arcába tolni a kamerát, biztosan az. A vitatható
esetek e két véglet között vannak, és csak az egymással konkuráló
alapjogok, illetve az ilyen ütközések józan megítélése adhat tanácsot…

a fejleményekről később beszámolok…
(vagy megírom, hol lehet látogatni J )
dino*

A maffiaautón a teljes rendszámot kénytelen voltam eltávolítani  http://indafoto.hu/dino/cobra 

  Ezen a belvárosi fotón is elmostam a rendszámokat..., szerintem így korrekt!


 A focidrukker lányokat természetesen szóbeli és örömteli hozzájárulásukkal fotóztam, ez a pózokból is jól látható. 


 

 

27 komment

Címkék: ausztria bécs gondolatok fotóblog közbiztonság magánszféra érzelmek veszélyes fotózni lesi fotós

A bejegyzés trackback címe:

https://indafotorafel.blog.hu/api/trackback/id/tr382522467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

xlator 2010.12.19. 07:30:40

dino*, köszönjük értékes bejegyzésedet. Amikor ezt a blogot elindítottam, az volt a célom, hogy fotózással kapcsolatos történeteinket láttassuk, hogy milyen körülmények segítették, vagy akadályozták a fotó keletkezését. Sajnálom, hogy neked ilyen kellemetlen és kínos fényképezéssel kapcsolatos történésed van. Viszont egyet értek szavaiddal! Remélem pozitív véget vesz a történeted.

vlm_ · http://vlmworld.com 2010.12.19. 07:54:02

Több, mint bosszantó!
"Itt a központ, minden egység azonnal menjen a városi parkba! Valaki lefotózott egy szánkózó, négy kabátba bugyolált gyermeket! Óvatosan közelítsenek, minden bizonnyal pedofil!"
Ha pucéran a bokor mögül fényképezted volna hatalmas telével a gyerekeket, akkor kérdőre vonhatott volna a szülő. Ez már hisztéria amit gyógyítani szokás.

PINGU · http://bolygopingvin.blogspot.com/ 2010.12.19. 15:52:43

Hát ez döbbenetes! Agyrém... Ez nem a lónak a túlsó oldala, ez egy egész ménesé. Elképesztő. Remélem legalább a rendőröknek lesz annyi eszük, hogy nem csinálnak belőle ügyet. Mindenesetre drukkolok!

Evaneni 2010.12.19. 16:13:57

Kedves Dino!
Amikor elkezdtem olvasni a tortenetedet, azt hittem, amerikai anyukak voltak:).
Nagyon sajnalom, hogy ilyen artatlan fotosetabol ekkora ugy keletkezett es csodalom,hogy a becsi rendorsegnek erre van kapacitasa, hogy me'g a munkahelyedre is elmenjen!

A mult heten olvastam a CNN hiroldalan, hogy egy anyuka csaladi fotoit leloptak egy website-rol, es egy pedofil oldalra tette'k fel. Az nem volt eleg vilagos szamomra, hogyan jott ra erre. Az sem,hogy a gyereket hogyan lehetne megtalalni a website alapjan.
Nem vonom ketsegbe a gyerekfotok interneten valo publikalasanak veszelyet,azt sem utasitom vissza,hogy vannak pedofil emberek, de ami ma folyik,-ahogy Pingu irta- tenyleg a menes (!:)) masik oldala.

Koszonom az irasodat, en sok gyerekes esemenyen fotozok,(focimeccs, uszoverseny), jo lesz vigyaznom!

Remelem, minel elobb kijossz ebbol a kellemetlen ugybol.
Udvozlettel,
Evaneni38

vlm_ · http://vlmworld.com 2010.12.19. 17:34:13

Éva úszómeccsen ne fotózz gyerekeket, mert még megtudod, hogy pedofil vagy. Tudod, kevés a ruha rajtuk.
De hogy mit lehet kezdeni egy vastagon felöltöztetett, sállal sapkával bebugyolált gyerek fotójával azt megkérdezném a rendőröktől.

dino* 2010.12.19. 18:56:01

@vlm_: ráteszel a képre egy sál-, sapkafiltert,és egy deep kabátszűrőt :)

Evaneni 2010.12.19. 18:57:58

Tudom:) Majd elobb vegigjarom a tribunt, egy tablaval a nyakamban...

Remelem, Dino megkerdezi.

Evaneni 2010.12.19. 18:58:46

Dino, most lattam a bejegyzesedet...
:))

dino* 2010.12.19. 18:59:45

@Evaneni: az úszóverseny már szerintem is keményebb kategória, de mindenhol lehet előzetes engedélyt kérni a fotózáshoz..., akár a fotók nyilvános bemutatása is jó ötlet lehet !

dino* 2010.12.19. 19:04:53

@PINGU: Köszi Pingu! A ménes találó... Ezzel együtt, öröm és üröm, jól érzem, hogy Magyarországon ebből konkrétan semmi ügy nem lett volna ???

Evaneni 2010.12.19. 19:05:22

@dino*: igen, most, hogy mondjatok...dehat tobbszaz embertol eleg bajos engedelyt kerni.
Eddig me'g nem szoltak.

vlm_ · http://vlmworld.com 2010.12.19. 19:13:43

Éva azért a zuhanyzóban keveset fotózz :))
Nem vagyok eléggé tájékozott a témában, pedofil csak pasi lehet? Nőkről nem szoktam hallani.

Evaneni 2010.12.19. 19:31:16

@vlm_: megfogadom a tanacsodat:))) nem tudom, en sem hallottam me'g norol.

PINGU · http://bolygopingvin.blogspot.com/ 2010.12.19. 19:53:55

@dino*:
Szerintem nem. Talán nálunk még nem olyan agymosottak (legalábbis ilyen szempontból) az emberek. Azonban ha a vérmes játszótéri anyukák rögtönítélő tanácsa mégis úgy dönt, hogy itt bizony pedofil fotóz, ott helyben szétkapják mint majom a zsebórát. :)

vlm_ · http://vlmworld.com 2010.12.20. 07:26:18

"A képmás nyilvánosságra hozatalának tilalma nem vonatkozik a nyilvános eseményekről, rendezvényekről, táj- és utcarészletekről készült felvételekre, amikor tehát az ábrázolás módja nem egyéni, amikor a felvétel összhatásában örökít meg a nyilvánosság előtt lezajlott eseményeket. A nyilvánosságra hozatalhoz a felvételen ábrázolt személy hozzájárulására van viszont szükség, ha - az összes körülményre tekintettel - megállapítható a felvétel egyedisége, egyéni "képmás"-jellege. A nyilvános helyen (utcán, kiállításon, előadáson, sportmérkőzésen stb.) megjelenő személyek nem sérelmezhetik alaposan azt, hogy tudósításban (riportfilmben, tv.-híradóban) a közönség körében az ő képmásukat is felveszik és vetítik. Ez - ha nem visszaélésszerűen, nem sértő módon történik - valóban nem tekinthető a "képmás közzétételének". (BH1985. 17.)

A nyilvános helyen történő fotózás esetében tehát azt kell szem előtt tartani, hogy a személy, akit fotózunk a kép főszereplője, vagy mellékszereplője lesz. Ha az alany maga a téma, vagy hangsúlyos helyet kap a kompozícióban, bizonyos szituációt rajta keresztül érzékeltetünk, már szükség van a hozzájárulására. "

leicapress 2010.12.21. 10:42:07

Szerintem ez a félreértést a helyszínen tisztázni kellett volna. 1. megmutatni az anyukáknak a képeket, bár erre nem vagy köteles, megnyugtatva őket, hogy nem a csemetéiket fotóztad. 2. ha ezt nem akarod, akkor érdemes lett volna kihívni vagy megvárni a rendőrséget, akik számára megmutathattad volna a képeidet. Így megkímélted volna magad esetleges további hercehurcától. Igazság szerint én már találkoztam ilyen esettel, mikor egy újságíró engedéllyel strandon készített képeket, és ő is a rendőrség közbenjárását kérte. Érdemes segítőkésznek és együttműködőnek lenni, akkor talán az anyukáknak is az vésődik a "mindenhol pedofilt látok" agyacskájába, hogy talán ők is tévedhetnek.

dino* 2010.12.21. 18:44:37

@leicapress: teljesen igazad van..., és mégsem. Én is ilyen véleményt (tanácsot ) fogalmaznék meg a leírtak alapján. De, ugye tudod, hogy minden szitu más a helyszínen és utólag olvasva egy blogban. Bocs az iróniáért - de sarkítva elképzeltem, hogy fotózunk, fotózunk, egy kis padra lecsücsülünk..., utána kedélyesen átnézzük a képeket a járókelőkkel.., esetleg megbeszéljük kinek előnyös, kinek előnytelen a frizurája... stb.
Ez egy tök ártatlan helyzet volt - arról nem is beszélve, hogy mennyire "anyuka és vérmérséklet függő" egy ilyen történet. Az itteniek állítják (én meg igazolom), Bécsben él a legkevesebb osztrák, hát itt is volt talán valami törökös beütés, amivel nem szeretnék többet mondani, mint hogy más a kultúránk és olykor bizony nehéz lenne a párbeszéd is (annál jobban féltem a kamerámat), de még egyszer... úgy éreztem nincs mit megbeszélni... Szerintem nincsenek sémák a helyzet általános megoldására. Egyszerűen megdöbbentem valamin ami eddig eszembe sem jutott, de a jövőben számolnom kell ezzel is...
Holnap ein, zwei, polizei...,
majd mesélek !

dino* 2010.12.21. 19:07:09

@vlm_: nagyon lényeges amit találtál, így összefoglalva nem olvastam, nem ismertem, mégis valahol bennem él a felelősség "rekeszben". Hozzátéve, hogy éppen a felelősségérzet miatt az elbizonytalanodás meg rendesen fokozódik...
Mi a nyilvános hely, mi a közterület fogalma? Hogy segítsek: utca, villamosmegálló, vasúti pályaudvar, vasúti kocsiban, bevásárló központ, pláza, üzlethelyiség, iskola, strand, focimeccs, múzeum...?, stb stb.
A barátnődet akarod fényképezni, de továbblököd az objektívedet mert besétál egy "érdekesebb" téma... és más lesz az említett főszereplő..., de ok ez is megoldható, megnézed otthon letöltöd v letörlöd... de nem publikálod..., korrekt nem?
Mégis..., ebbe már helyszínen beleköthetnek, sérelmezhetik, és oda a szép logika...
Mindenesetre most úgy érzem, aki lelkiismeret furdalást csinál ebből magát hozza nehéz helyzetbe, a gátlástalan pedig nézi otthon a lesifotóit... :)

vlm_ · http://vlmworld.com 2010.12.21. 19:19:53

Dino! Az idézet első sora a lényeges ebben az esetben: "képmás nyilvánosságra hozatalának tilalma". Nem a fotózás tilalmáról szól. Ott tilos fotózni, ahol ez külön meg van tiltva.
A pláza nem közterület, a pályaudvar területén pedig csak engedéllyel lehet fotózni. A park az abszolút közterület. Én soha nem mutattam meg a képet amit fotóztam közterületen, mikor szóvá tették. Közterületen nekem van jogom fotózni és nem kötelességem indokolni az okát. Ennyi.

vlm_ · http://vlmworld.com 2010.12.21. 19:30:42

Ja, és az idézés miatt meg ne izgulj, csak hivatalból kell, hogy meghallgassanak. Engem már idéztek be, és teljesen normális volt mindenki.

Evaneni 2010.12.21. 19:55:54

@dino*: Drukkolok, hogy ne legyen semmi tovabbi kellemetlenseged!

dino* 2010.12.22. 19:03:24

Üdv Szurkolók!
Hihetetlen nyugalommal érkeztem a találkozóra – de komolyan –, mivel gyakorlatilag tudtam, hogy nem történt semmi, hát azt meg nehéz elítélni…, mondjuk max az volt benne a pakliban, hogy valami előre gyártott ürüggyel mégis kiszabnak valami pénzbírságot (ami persze szintén nem kellemes), de erre is lett volna válaszlépésem. Nos..., nem került sor semmi keménykedésre, sőt meg kell mondanom, hogy az eljárás teljesen korrektül zajlott, ahol én hiánytalanul európai polgárként éreztem magam… (leginkább vlm érezte meg a normális meghallgatás légkörét – hiába a nagy rutin...:)
Egy „rosszkor voltam rossz helyen” történet részesévé váltam, ahol nem is a fényképezés volt az alaptéma. Amiért mégis eljárásról beszélek annak az az oka, hogy én is csak itt tudtam meg, hogy valóban létezik, és már régebben keresnek egy vélhetőleg beteges embert, aki több ízben feltűnt már ezen a környéken. Sötét színű autója van és gyerekekkel ismerkedik. A gyerekektől származó személyleírás alapján tisztázódott a szerepem a történetben, és ezzel lezárták ezt a vonalat. A buzgó anyukák sajnos tovább izgulhatnak, habár ezt nem viccnek szántam, mert a dolog nemigen tréfás.
Magának a fényképezésnek nem volt igazán jelentősége…, így békével távoztam!
Anélkül, hogy túllihegném az eseményeket, úgy gondolom nem ártott beszélgetni a fényképezést, ezzel együtt mindannyiunkat érinthető kérdésekről…
Jól drukkoltatok, köszönöm !
dino*

PINGU · http://bolygopingvin.blogspot.com/ 2010.12.22. 19:42:17

Huhhh... örülök. Minden jó ha jó a vége. :)

vlm_ · http://vlmworld.com 2010.12.22. 20:05:10

@dino*: Na megkönnyebbültem. Igyál valami finomat, oszt éjjel fesd át az autót, hátha még jársz arra. :))

Evaneni 2010.12.22. 21:32:19

Kedves Dino, Orulok, hogy minden jol vegzodott, es megkonnyebbulten dolhetsz hatra kedvenc foteledben.
Ezuton kivanok Neked kellemes Karacsonyt es sikeres Uj Evet.
süti beállítások módosítása